حفظ باروری

حفظ باروری به معنی ذخیره شانس باروری برای آینده است و برای افرادی که توان بچه‌دار شدن در سنین مطلوب باروری امکان‌پذیر نیست، کاربرد دارد. با استفاده از این تکنیک‌ها می‌توان سلول‌های جنسی یا نمونه بافت تولیدمثلی را برای سال‌ها نگهداری کرد و در زمان مطلوب از آن‌ها برای باروری استفاده کرد.
کاهش توان باروری علت‌های گوناگونی دارد. نقایص ارگانیک و بیولوژیک مرتبط با سیستم تولیدمثل، نارسایی زودرس تخمدان، اندومتریوز، برخی بیماری‌های خود ایمن و ژنتیکی، برخی روش‌های پیشگیری از بارداری مانند وازکتومی، ازدواج یا تصمیم به بچه‌دار شدن در سنین بالا، بیماری‌های بدخیم و روش‌های درمانی به‌ویژه شیمی‌درمانی و پرتودرمانی، از عوامل مهم تهدیدکننده قدرت باروری محسوب می‌شوند.
با توجه به پیشرفت علم پزشکی در درمان سرطان و افزایش طول عمر بیمار، بالا بردن کیفیت زندگی و کنترل عوارض بیماری به‌ویژه در مورد کودکان مبتلابه سرطان اهمیت زیادی دارد. برای حفظ باروری افراد مبتلابه سرطان، بعد از مشاوره با تیم درمانی شامل انکولوژیست جنین‌شناس و متخصصین ناباروری، بافت تخمدان و بیضه و یا سلول‌های جنسی یعنی تخمک و اسپرم پیش از شروع درمان‌های تهاجمی ذخیره و نگهداری می‌شوند.
 

نوبت گیری آنلاین