sperm-fertilising-egg

رحم اجاره ای یا رحم جایگزین:

 

رحم اجاره ای (surrogacy) یکی از انواع روش های کمک باروری است و زنی که به عنوان حامل محسوب می شود، نه ماه دوران بارداری را سپری خواهد نمود و این درحالی است که جنین درون رحم، ژنتیک پدر و مادر اصلی خود را دارد. برای بارداری با کمک رحم اجاره ای ابتدا تخمک و اسپرم از زوجین گرفته می شود و با کمک یکی از روش های کمک باروری مانند ای وی اف، جنین تشکیل می شود، بنابراین جنین تشکیل یافته دارای ژنتیک مشابه با پدر و مادر ژنتیکی خود می باشد. سپس در صورتی که جنین رشد کافی در محیط آزمایشگاه را داشته باشد، در رحم فرد دیگری قرار می گیرد.

 

اطلاعات بیشتر

رحم اجاره‌ای، یکی از روش‌های کمک باروری است که در آن خانمی به عنوان متحمل بارداری عمل می‌کند و مدت نه ماه بارداری را طی می‌کند، در حالی که جنین داخل رحم، ژنتیکی از پدر و مادر اصلی خود را دارد. برای استفاده از رحم اجاره‌ای، ابتدا تخمک و اسپرم از زوج مورد نظر گرفته می‌شود و با استفاده از یکی از روش‌های کمک باروری مانند فرایند ای‌وی‌اف، جنین تشکیل می‌شود، بنابراین جنین حاصل دارای ژنتیکی مشابه با پدر و مادر خود است. در ادامه، اگر جنین در محیط آزمایشگاه رشد کافی داشته باشد، در رحم فرد دیگری جایگذاری می‌شود.

حکم شرعی درباره رحم اجاره‌ای:

 

مراجع تقلید مختلف، دیدگاه‌های متفاوتی درباره استفاده از رحم جایگزین دارند، بنابراین، حکم شرعی بر اساس مکتب فقهی هر فرد متفاوت است. اگرچه مشاوران حقوقی در مراکز ناباروری به زوجین اطلاعات کافی در این خصوص را ارائه می‌دهند. برخی از فتاوای مراجع تقلید به شرح زیر است:

- آیت‌الله العظمی خامنه‌ای: استفاده از رحم اجاره‌ای به تنهایی مشکلی ندارد، اما باید از انجام اعمال حرام مانند نگاه کردن و لمس کردن اجتناب شود.

- آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی: اگر نطفه‌ای تشکیل شده توسط زوجین خارج از رحم و در رحم فرد دیگری قرار بگیرد، به تنهایی مشکلی ندارد. با توجه به اینکه ممکن است لمس یا نگاه به نامحرم رخ دهد، در شرایط ضروری استفاده از رحم جایگزین مجاز است.یشتری طی کنند.

 

microscopic-view-of-embryo-cells
نوبت گیری آنلاین